İÇ KARİYER DİNAMİKLERİM ve KARİYER GELİŞİM TAKİBİ
COVİD-19 PANDEMİSİNİN GETİDİĞİ SOSYAL İZOLASYON:
İÇ KARİYER DİNAMİKLERİM ve KARİYER GELİŞİM
TAKİBİ
Kariyerini ve eğitimini
düşünen değerli arkadaşlar! Sınıfta öğrenim görmen şu an için kısıtlı…
alternatifleri araman ve öğreniminde azalma olmaması politikalar gereği uzaktan
sürdürülmekte. Sen de öğrenimine çevrimiçi ağlar ve asenkron dersler ile devam
ediyorsun. Eğitim ve öğretim faaliyetleri şu an için bu şekilde ilerliyor ancak
sen bununla yetinmeyi düşünmüyorsun umarım! Her şey değişip dönüşüyor, akıllı
telefon devri ile beraber hologram görüntüler, artırılmış gerçeklik, yapay
zekâ, nesnelerin interneti vb. birçok dijital kavram hayatına girdi. X kuşağı geleneksel eğitim/ öğretim
faaliyetlerine alışkın iken sen daha farklı deneyimleri her geçen gün görüyor
ve yaşıyorsun. Fiziksel mekanlarda formal eğitim/ öğretim yavaş yavaş; zorunlu
olarak veya ihtiyaç ve isteklerin değişimi ile yerini dijital alanlara çevrim
içi platformlara bırakıyor. Artık “ben teknoloji ve dijital alanı kullanmak
istemiyorum, gelenekçiyim çünkü” demek bile bizleri maruz kalmaktan
uzaklaştırmaz.
Değişen dünyada Z
kuşağının öğretime ve kariyere bakışı bambaşka olacaktır. Ölçme ve değerlendirme
kriterleri ile iş gücünün yeni nesilden beklentileri de bu değişime ayak
uydurmaya başlamıştır. Yüksek öğretimdeki öğrenciler için öğrenim sırasında ve
mezuniyet sonrası kariyer ve iş kolu yönelimleri de bu değişim ve dönüşüm
etkisi altındadır. Bilim ve teknolojinin gelişimi ile beraber öğrencilerin
kariyer algıları ve yönelimleri okulda ve okul dışında öğrenen öğrenciler
olarak sizlerin bakış açınızın değiştiğini fark etmemeniz mümkün değildir.
Bakış açılarımız, öz değerlerimiz, öz kariyer gelişimimiz, öz kariyer
yönetimimiz kariyer farkındalığımız ve çevresel ve iç faktörler ile
etkilendiğini belirtmek isterim. Bu bağlamda içinde bulunduğumuz ve
etkilendiğimiz COVİD-19 pandemisi ile bu değişim ve dönüşümleri görmekteyiz ve
daha da fazlasını göreceğimizden kuşkunuz olmasın. Fütüristler (gelecek
bilimci-öngörücü) ve çeşitli alanlarda araştırmalar yapan bilim adamları ile
politika yapıcılar bundan sonra hiçbir şeyin eskisi gibi olmayacağını dünyanın
2020 öncesi ve sonrası diye şekilleneceğini çeşitli platformlarda dile
getirmektedirler.
Gelelim sosyal
izolasyon günlerinde evde geçirdiğiniz günlere…
Kariyer dinamiklerinizi
nasıl canlı tutmanız lazım ve kariyer gelişimimiz ne durumda?
Önemli bir soru,
korozyonun demiri yediği gibi atalette sizin kariyerinizi yer çünkü. Sadece
kariyerinizi değil psikolojiniz ve kariyer motivasyonunuzu da olumsuz etkiler. Kariyer
gelişiminde iç dinamikleriniz sizi motive eder. Biyolojik olarak mutluluk
hormonunun artması için bazı metabolik olaylar vücüdumuzda cereyan etmesi lazım
gelir. Bunun gibi kariyer motivasyonunuzu artırmak ve statik değil de dinamik
tutmak tabiki sizin elinizde. Bir kariyer hedefi olan, insanlığa katma değer
oluşturmak için çabalayan, sadece tüketen değil üreten olmayı amaçlayan ve bu
pandemiden kaynaklı sosyal izolasyon olumsuzluğunu (her kriz bir fırsat
doğurur) fırsata çevirmek isteyen bir öğrenci öğrenim ve kariyer gelişimini mutlaka
düşünmesi gereklidir. Amacı olmayan, amaç edinememiş, kariyer farkındalığı
gelişmemiş, alternatifleri/ fırsatları tam okuyamayan ve değişim/ dönüşüme ayak
uyduramayan bireyler kariyer portföylerini geliştiremez ve kariyer öz
farkındalığını oluşturamazlar.
Hayat boyu öğrenme,
öğrenmeyi öğrenme, farkındalık kazanma, öz bilinç ve öz kariyer yönetimi gibi
dinamikler son zamanlarda çokça duyulmaya başlandı. Bunlardan hayat boyu
öğrenme kavramı; bireylerin yaşamları boyunca gelişime açık olması, yeni şeyler
öğrenmeyi göz ardı etmemesi ve bu yaşam sürecinde değer oluşturabilmesi için
süreçleri bize açıklar. Öğrenmeyi öğrenmek kavramı da bireyin iç kariyer
dinamikleri anlamında neyi nasıl öğreneceğini ve bu sayede kazanımlarının ne
olacağını tanımlar. Bu kavramların ve öğretilerin kişinin kariyer dinamiklerini
harekete geçirip enformasyon üretmesine; öğrencilerin kariyer gelişimlerinde bu
dinamikleri fark etmesi ise motive olmuş, bir kariyer hedefi olan bireylerin
ortaya çıkmasını sağlar.
Evde kal ve sosyal
mesafeyi koru! mottosu ile kendimize döndüğümüz ve öğrenciler açısından bol bol
düşünme fırsatının ele geçtiği bu günlerde bizler bu krizi bir fırsat bilip kariyer
isteklerimize, kariyer yol haritamıza bir bakıp bu kariyer yolculuğunda nelere
gereksinimimiz var ve bu yolculukta çantamızda ne eksik onları görmekte fayda
var. Gün 24 saat… kariyer muhasebesi yapsan ve eline bir kâğıt alıp kariyer
hedeflerini yazsan neler yazardın? Ben
sana seçimlerin ve yol haritan konusunda kariyer danışmanlığı yapayım:
·
Yönelim
1) Kamu sektöründe iş ve kariyer olanakları: Sınavlara hazırlanmak
·
Yönelim
2) Özel sektörde iş ve kariyer olanakları: CV içeriği, network
·
Yönelim
3) Akademik kariyer: Sınavlar (ALES, YDS, YÖKDİL), Lisansüstü
·
Yönelim
4) Girişimcilik Kariyeri: Risk, iş planları
·
Yönelim
5) Yurtdışında iş ve kariyer olanakları: Dil yeterliliği ve girişimin
Seni bu seçeneklere
zorlamak niyetinde değilim. Ben yönlendirme yapmıyorum, koçluk ve mentörlük
yaparak sana fırsatları sunmak ve bu kariyer yolculuğunda isteklerine cavaplar
bulmaya çalışıyorum. Yukarıda belirtmeye çalıştığım yönelimler herkes için
değişkenlik gösterir. Kimi kişiliğne göre bölümü ile örtüşen alanlara yönelmek
isterken (ki bu en iyi seçim oluyor) kimi ise çevresinden etkilenerek
popülaritesine bakıp yönelimlerini revize ediyor. Burada önemli olan; kişilik
ve karakter ile uyumlu olacak meslek ve iş kollarını bulmaktır. Öğrenci
kariyerini planlarken öncelikle buna bakması lazım ki sonrada iş bulduğunda
ayakları geri geri gitmesin. Yani sevmediği melek ve işleri icra etmesin.
Bizler tamamen çevremizin yönlendirmeleri ve üniversiteye girişte aldığımız
skorlara göre bölümler seçtik. Şöyle bir örnek çok az bulursunuz: düşünün
öğrenci üniversiteye giriş sınavında yüksek skorlar alsın ve bu skorun
karşılığı olan tıp fakültesini seçecekken (birazda aile ve çevre baskısı) daha
çok istediği ziraat fakültesini tercih etsin. Olacakları ve çevrenin
söylemlerini hayal edebiliyorsunuz değil mi?
İşte bu yanlışlığı ve geleneksek
yaklaşımları yeni gelen nesil kırmaya başlıyor. Artık insanlar mutlu olduğu ve
daha üretken olabileceği alanları hedeflemeye başlıyor. “Ben çok yüksek puan
aldım ve bu puanı yakmak istemiyorum” deyip istemediği tercihler yapmamalı.
Aksine amaç puan değil (tabi ki puan almadan bölüme yerleşilemiyor ama…)
mutlulukla okuyabileceği ve mesleki doyum yaşayacağı programları okuyup
mezuniyet sonrası o alanlarda çalışmaktır.
Evde kaldığınız ve
sosyal izolasyon sayesinde düşünme fırsatı bulduğunuz bu günlerde, kariyerinizi
ve geleceğinizi de düşünerek planlar yapak ve hedefler koymak çok önemli
olacaktır. Okuduğunuz programı tanıyıp iş olanaklarını araştırıp kendinize
yakın gördüğünüz ve ben bu alanda çalışmak istiyorum dediğiniz düşüncelere
girmenin vakti geldi. Öğrenmenin ve üretmenin tüketmekten daha mutluluk
verdiğini bilmek ve algılarınız ile bakış açınızı değiştirip kariyer
motivasyonunuzu bulduğunuz günlere sizi bulsun. Sağlıkla kalın…
Uğur KAVAL- Uzman
Kariyer Danışmanı
Yorumlar
Yorum Gönder