İÇ KARİYER DİNAMİKLERİM ve KARİYER GELİŞİM TAKİBİ

 


COVİD-19 PANDEMİSİNİN GETİDİĞİ SOSYAL İZOLASYON:

İÇ KARİYER DİNAMİKLERİM ve KARİYER GELİŞİM TAKİBİ

Kariyerini ve eğitimini düşünen değerli arkadaşlar! Sınıfta öğrenim görmen şu an için kısıtlı… alternatifleri araman ve öğreniminde azalma olmaması politikalar gereği uzaktan sürdürülmekte. Sen de öğrenimine çevrimiçi ağlar ve asenkron dersler ile devam ediyorsun. Eğitim ve öğretim faaliyetleri şu an için bu şekilde ilerliyor ancak sen bununla yetinmeyi düşünmüyorsun umarım! Her şey değişip dönüşüyor, akıllı telefon devri ile beraber hologram görüntüler, artırılmış gerçeklik, yapay zekâ, nesnelerin interneti vb. birçok dijital kavram hayatına girdi.  X kuşağı geleneksel eğitim/ öğretim faaliyetlerine alışkın iken sen daha farklı deneyimleri her geçen gün görüyor ve yaşıyorsun. Fiziksel mekanlarda formal eğitim/ öğretim yavaş yavaş; zorunlu olarak veya ihtiyaç ve isteklerin değişimi ile yerini dijital alanlara çevrim içi platformlara bırakıyor. Artık “ben teknoloji ve dijital alanı kullanmak istemiyorum, gelenekçiyim çünkü” demek bile bizleri maruz kalmaktan uzaklaştırmaz.

Değişen dünyada Z kuşağının öğretime ve kariyere bakışı bambaşka olacaktır. Ölçme ve değerlendirme kriterleri ile iş gücünün yeni nesilden beklentileri de bu değişime ayak uydurmaya başlamıştır. Yüksek öğretimdeki öğrenciler için öğrenim sırasında ve mezuniyet sonrası kariyer ve iş kolu yönelimleri de bu değişim ve dönüşüm etkisi altındadır. Bilim ve teknolojinin gelişimi ile beraber öğrencilerin kariyer algıları ve yönelimleri okulda ve okul dışında öğrenen öğrenciler olarak sizlerin bakış açınızın değiştiğini fark etmemeniz mümkün değildir. Bakış açılarımız, öz değerlerimiz, öz kariyer gelişimimiz, öz kariyer yönetimimiz kariyer farkındalığımız ve çevresel ve iç faktörler ile etkilendiğini belirtmek isterim. Bu bağlamda içinde bulunduğumuz ve etkilendiğimiz COVİD-19 pandemisi ile bu değişim ve dönüşümleri görmekteyiz ve daha da fazlasını göreceğimizden kuşkunuz olmasın. Fütüristler (gelecek bilimci-öngörücü) ve çeşitli alanlarda araştırmalar yapan bilim adamları ile politika yapıcılar bundan sonra hiçbir şeyin eskisi gibi olmayacağını dünyanın 2020 öncesi ve sonrası diye şekilleneceğini çeşitli platformlarda dile getirmektedirler.

Gelelim sosyal izolasyon günlerinde evde geçirdiğiniz günlere… 

Kariyer dinamiklerinizi nasıl canlı tutmanız lazım ve kariyer gelişimimiz ne durumda?

Önemli bir soru, korozyonun demiri yediği gibi atalette sizin kariyerinizi yer çünkü. Sadece kariyerinizi değil psikolojiniz ve kariyer motivasyonunuzu da olumsuz etkiler. Kariyer gelişiminde iç dinamikleriniz sizi motive eder. Biyolojik olarak mutluluk hormonunun artması için bazı metabolik olaylar vücüdumuzda cereyan etmesi lazım gelir. Bunun gibi kariyer motivasyonunuzu artırmak ve statik değil de dinamik tutmak tabiki sizin elinizde. Bir kariyer hedefi olan, insanlığa katma değer oluşturmak için çabalayan, sadece tüketen değil üreten olmayı amaçlayan ve bu pandemiden kaynaklı sosyal izolasyon olumsuzluğunu (her kriz bir fırsat doğurur) fırsata çevirmek isteyen bir öğrenci öğrenim ve kariyer gelişimini mutlaka düşünmesi gereklidir. Amacı olmayan, amaç edinememiş, kariyer farkındalığı gelişmemiş, alternatifleri/ fırsatları tam okuyamayan ve değişim/ dönüşüme ayak uyduramayan bireyler kariyer portföylerini geliştiremez ve kariyer öz farkındalığını oluşturamazlar.

Hayat boyu öğrenme, öğrenmeyi öğrenme, farkındalık kazanma, öz bilinç ve öz kariyer yönetimi gibi dinamikler son zamanlarda çokça duyulmaya başlandı. Bunlardan hayat boyu öğrenme kavramı; bireylerin yaşamları boyunca gelişime açık olması, yeni şeyler öğrenmeyi göz ardı etmemesi ve bu yaşam sürecinde değer oluşturabilmesi için süreçleri bize açıklar. Öğrenmeyi öğrenmek kavramı da bireyin iç kariyer dinamikleri anlamında neyi nasıl öğreneceğini ve bu sayede kazanımlarının ne olacağını tanımlar. Bu kavramların ve öğretilerin kişinin kariyer dinamiklerini harekete geçirip enformasyon üretmesine; öğrencilerin kariyer gelişimlerinde bu dinamikleri fark etmesi ise motive olmuş, bir kariyer hedefi olan bireylerin ortaya çıkmasını sağlar.

Evde kal ve sosyal mesafeyi koru! mottosu ile kendimize döndüğümüz ve öğrenciler açısından bol bol düşünme fırsatının ele geçtiği bu günlerde bizler bu krizi bir fırsat bilip kariyer isteklerimize, kariyer yol haritamıza bir bakıp bu kariyer yolculuğunda nelere gereksinimimiz var ve bu yolculukta çantamızda ne eksik onları görmekte fayda var. Gün 24 saat… kariyer muhasebesi yapsan ve eline bir kâğıt alıp kariyer hedeflerini yazsan neler yazardın?  Ben sana seçimlerin ve yol haritan konusunda kariyer danışmanlığı yapayım:

·         Yönelim 1) Kamu sektöründe iş ve kariyer olanakları: Sınavlara hazırlanmak

·         Yönelim 2) Özel sektörde iş ve kariyer olanakları: CV içeriği, network

·         Yönelim 3) Akademik kariyer: Sınavlar (ALES, YDS, YÖKDİL), Lisansüstü

·         Yönelim 4) Girişimcilik Kariyeri: Risk, iş planları

·         Yönelim 5) Yurtdışında iş ve kariyer olanakları: Dil yeterliliği ve girişimin

Seni bu seçeneklere zorlamak niyetinde değilim. Ben yönlendirme yapmıyorum, koçluk ve mentörlük yaparak sana fırsatları sunmak ve bu kariyer yolculuğunda isteklerine cavaplar bulmaya çalışıyorum. Yukarıda belirtmeye çalıştığım yönelimler herkes için değişkenlik gösterir. Kimi kişiliğne göre bölümü ile örtüşen alanlara yönelmek isterken (ki bu en iyi seçim oluyor) kimi ise çevresinden etkilenerek popülaritesine bakıp yönelimlerini revize ediyor. Burada önemli olan; kişilik ve karakter ile uyumlu olacak meslek ve iş kollarını bulmaktır. Öğrenci kariyerini planlarken öncelikle buna bakması lazım ki sonrada iş bulduğunda ayakları geri geri gitmesin. Yani sevmediği melek ve işleri icra etmesin. Bizler tamamen çevremizin yönlendirmeleri ve üniversiteye girişte aldığımız skorlara göre bölümler seçtik. Şöyle bir örnek çok az bulursunuz: düşünün öğrenci üniversiteye giriş sınavında yüksek skorlar alsın ve bu skorun karşılığı olan tıp fakültesini seçecekken (birazda aile ve çevre baskısı) daha çok istediği ziraat fakültesini tercih etsin. Olacakları ve çevrenin söylemlerini hayal edebiliyorsunuz değil mi?

İşte bu yanlışlığı ve geleneksek yaklaşımları yeni gelen nesil kırmaya başlıyor. Artık insanlar mutlu olduğu ve daha üretken olabileceği alanları hedeflemeye başlıyor. “Ben çok yüksek puan aldım ve bu puanı yakmak istemiyorum” deyip istemediği tercihler yapmamalı. Aksine amaç puan değil (tabi ki puan almadan bölüme yerleşilemiyor ama…) mutlulukla okuyabileceği ve mesleki doyum yaşayacağı programları okuyup mezuniyet sonrası o alanlarda çalışmaktır.

Evde kaldığınız ve sosyal izolasyon sayesinde düşünme fırsatı bulduğunuz bu günlerde, kariyerinizi ve geleceğinizi de düşünerek planlar yapak ve hedefler koymak çok önemli olacaktır. Okuduğunuz programı tanıyıp iş olanaklarını araştırıp kendinize yakın gördüğünüz ve ben bu alanda çalışmak istiyorum dediğiniz düşüncelere girmenin vakti geldi. Öğrenmenin ve üretmenin tüketmekten daha mutluluk verdiğini bilmek ve algılarınız ile bakış açınızı değiştirip kariyer motivasyonunuzu bulduğunuz günlere sizi bulsun. Sağlıkla kalın…

  Uğur KAVAL- Uzman

       Kariyer Danışmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Uzaktan uzaktan...

“VİEWPOİNT”