Uzaktan uzaktan...
COVİD-19
PANDEMİ SOSYAL İZOLASYONUNDA UZAKTAN KARİYER DANIŞMANLIĞI SÜREÇLERİ: DİJİTAL
KARİYER DANIŞMANLIĞI
Öğrencilere
yönelik kariyer planlaması,
özellikle kariyerinin henüz başında
olan genç bireyler açısından oldukça önemlidir. Öğrenim
gören öğrenciler, kişilik, yetenek ve kariyer farkındalığını keşfetmeleri ve kariyer hedeflerini
oluşturmaları
konusunda onlara bilgi
sağlayacak
bir takım
kariyer planlaması aktiviteleri
bulunmaktadır.
Kariyer hedefleri konusunda tecrübeli insanlarla konuşmak, hedefledikleri kariyer ile
ilgili bilgi sağlamalarına yardımcı olacak kurslara katılmak, part-time olarak çalışmak ya da staj yapmak gibi
aktiviteler onlara iş ortamı, işin gerekleri hakkında bilgi edinmeleri ve bilgi,
beceri ve isteklerinin seçimleri ile ne ölçüde uyumlu olduğunu görme imkânı
sağlamaktadır (Sharf, 2002: 18). Özetle,
kariyer planlaması,
bireyin kendisini ve içinde bulunduğu
çevreyi değerlendirmesi,
kariyeri ile ilgili hedefler belirlemesi ve bu hedeflere ulaşmasını sağlayacak faaliyetleri planlamasıdır.
Geleceğinizi
kendi istek ve mutluluğunuz yönünde yeteneklerinize uygun olarak tasarlamak
istiyorsanız bunu kariyer danışmanlarının desteği ile yapabilirsiniz. Kariyer
danışmanlığı, öğrencinin kendisinde bulunan potansiyeli fark etmesini ve bu
eşsiz kaynakları kullanarak kendi kariyer yaşamını oluşturmasına katkıda
bulunur. Kariyer Danışmanı, öğrencinin kariyer yolculuğunda ona eşlik eder. Yol
göstermez, bakış açısını genişletir. Kariyer danışmanı çalışmasını aslında
öğrenciye yol göstererek kendisi yapmasını sağlar. Bu nedenle kariyer danışmanı
çalışması bittiğinde öğrenci bu çalışmada yaparak öğrendiği becerileri elde
etmiş olur ve artık kendi kendisinin kariyer planlamasını yapabilir hale gelir.
Kariyeri ile ilgili karşısına çıkacak benzer sorunları kendi başına çözebilecek
yetkinliğe ulaşmış olur. Öğrencinin kariyer danışmanından aldığı danışmanlıktan
sonra öğrencinin kariyer başarısı planlanan hedefler ile birlikte doğal olarak
gelir çünkü severek yapabileceğiniz, motive olacağınız konuları öğrenci daha
iyi fark eder. Yaşamınızla, kariyerinizle ilgili bir misyon ve vizyon
geliştirmek, bu vizyona ulaşmak için kendi kendinize hedefler oluşturursunuz.
Kariyer
danışmanlığı ile öğrencinin elde edeceği bazı kazanımlar;
1. Zorla ders çalışan öğrenci yerine sevdiği dersleri
belirlemiş ve o derslerde başarı gösteren bir öğrenci olmak,
2. Geleceğe yönelik hayalleri olan bir birey olmak,
geleceğe yönelik vizyonu olan bir birey olmak,
3. Yaşam amacını (misyon) bulmuş bir birey olmak,
4. Gelecekte yapacağı işlerde hangi yeteneklerini
kullanacağını bilemek,
5. Hangi özelliklerine yatırım yapıp geliştireceğini
bilen biri olmak,
6. Kararsızlıktan ve kaostan kurtulmuş biri olmak,
7. Vizyonu doğrultusunda hedeflerini oluşturabilen biri
olmak,
8. Hedeflerine ve vizyonuna büyük bir istekle yaklaşan
biri haline gelmek şeklinde sıralanabilir.
Türkiye’de
ki 207 adet üniversite içinde kariyer merkezi bulunan 84 adet üniversite
mevcuttur (https://www.mevzuat.gov.tr/Yonetmelikler.aspx). Kariyer merkezlerinin kuruluş
amaçları farklı biçimlerde ifade edilse de bu amaçların büyük ölçüde ortak
olduğu görülmektedir. Bunlar öğrencilerin eğitimde kazandıkları kabiliyetler
ile kariyer planlarını etkinleştirmelerine yardımcı olmak, öğrencilerin
kariyerlerini geliştirmeye rehberlik etmek yanında; öğrencilerin
kabiliyetlerini en üst düzeyde kullanabilecekleri işleri bulmaları için
fırsatlar bulmaya çalışmak, öğrencilerin mezuniyet ve istihdam için
plan yapmalarına ve hazırlanmalarına yardımcı olmak, öğrencilere mesleki
yönelimleri konusunda yardımcı olmak şeklinde açıklanabilir.
Teknolojide
yaşanan değişimler; kariyer planlama hizmetlerinde, kariyer danışmanları ve
kariyer danışanlarını büyük ölçüde etkisi altına almıştır. Geleneksel kariyer
teorilerinde, kariyer, gelişimin birçok aşamasını içeren yaşam boyu bir süreç
olarak bilinir. Bununla birlikte, son yıllarda, değişen istihdam girişimleri,
iş gücündeki gelişmeler teknolojik ve bilimsel değişimlerin bir sonucu olarak,
kişilere çalışma hayatında birden fazla kariyer planlama olanağını da
getirmiştir. Yüz yüze kariyer danışmanlığı bir prensip ve yöntem olarak hala
devam etse de dijital dönüşümler sayesinde daha fazla kullanma eğilimi
olacaktır.
Birçok
ülkede insanların çoğunluğu şimdilerde her gün interneti kullanıyor. Türkiye'de
son resmi sayımlara göre 82,44 milyon insan yaşıyor ve bu nüfusun %75'i
kentlerde bulunuyor. 59,36 milyon kişinin internete erişimi var. Yani
nüfusumuzun %72'si internet kullanıcısı (TÜİK, 2019). İnternet'i
düzenli olarak kullanan nüfusun yüzdesinin sürekli olarak yükseldiğini
bilinmektedir.
Üniversite öğrencileri
bilgi ve dijital kariyer okuryazarlığı konusunda kullanılan bilgi, beceri ve
tutumları tanımlamak için beceri
kazanabilirler. Kariyer çalışanları danışanlara sosyal ağ sitelerini
kullanımını keşfetmeleri gerektiğini önermekte ve bunu yapmak için bir çerçeve
sağlamaktadır. Dijital kariyer okuryazarlığı, bireyin bir kariyeri başarılı bir
şekilde sürdürme yeteneği için önemlidir ve giderek daha da önem kazanmaktadır.
Dijital kariyer okuryazarlığı geliştirmeyen kariyer çalışanları danışanların kariyerlerine
katkı sunamadıklarını görecekler (Strehlke, C. 2010). Dijital
kariyer okuryazarlığı kavramı, bilgi ve dijital okuryazarlıkların yanı sıra
kariyer yönetimi becerileri ile kesişir. Bilgi okuryazarlığı, büyük ölçüde
bilgi bilimi alanında, bireylerin bilgiyi bulma, erişme ve kullanma becerisini
tanımlamak için kullanılan bir kavramdır (Webber ve Johnston, 2000; Lloyd,
2003). Tüm
bu işlevlerin, bireyin dijital kariyer okuryazarlığı ve internetin sağladığı
fırsatlardan yararlanabilme kapasiteleri tarafından desteklendiğini bilmek de
önemlidir.
Dijital kariyer
okuryazarlığı öğrencinin kariyerine katkısı (Hooley, T. 2012):
- Değişen kavramlar
öğrenme, çevrimiçi kariyer olanaklarını anlama ve bunlara uyum sağlama ve
kariyer geliştirme amacıyla yeni teknolojileri kullanmayı öğrenme yeteneğini
açıklar.
- Kariyer verilerini toplama,
kariyer bilgilerini ve kaynaklarını sağlama, yönetme ve alma yeteneğini
tanımlar.
- Eleştirel düşünebilme,
çevrimiçi kariyer bilgilerinin ve kaynaklarının doğasını anlama yeteneğini
açıklar,
- Kariyer analiz yapma
ve kariyeri için neyin yararlı olduğunu değerlendirmek.
- Kariyer verilerine bağlanarak,
kariyer gelişimini destekleyebilecek çevrimiçi ilişkiler ve ağlar oluşturma
yeteneğini açıklar.
- İletişim kurmak, bir
dizi farklı platformda etkili bir şekilde etkileşim kurma, farklı
etkileşimlerin türlerini anlama ve bunları kariyer bağlamında kullanma
yeteneğini tanımlar.
- Kariyer hedeflerini oluşturma,
bireyi, ilgi alanlarını ve kariyer geçmişini etkin bir şekilde temsil eden
çevrimiçi içerik oluşturma yeteneğini tanımlar.
- Kariyer yaratıcılığı,
bireyin kariyer yapısının bir parçası olarak dijital ayak izini ve çevrimiçi
ağlarını düşünme ve geliştirme yeteneğini tanımlar.
Çok
sayıda değerlendirme olmasına rağmen kariyer web sitelerindeki çevrimiçi
kariyer bilgilerinin kariyer danışmanlığı etkileşimi için etkili yaklaşımları
belirlemeye yönelik çok az araştırma yapılmıştır. İleri araştırmalarda değer
olacaktır farklı kariyer bilgi web sitelerinde kullanılan yaklaşımları
incelemiş ve göreceli etkinliklerini incelemiştir.
Dijital kariyer
danışmanlığında; çevrimiçi kariyer araçlarını kullanmayı öğrenmek, kariyer
bilgilerini ve kaynaklarını uzaktan danışanlara sağlamak, danışanların
sorularına cevaplar bulmak, dijital kariyer gelişimini destekleyebilecek
çevrimiçi videolar sunmak, danışan öğrencilerin (danışanların) kariyer
portfolyolarını dijital ortamda oluşturmalarına yardımcı olmak ve iş ve meslek
danışmanlığı yaparak yönelimlerini bazı testler ile öğrenmek oldukça zaruri bir
durumdur.
Kariyer gelişiminde
dijital kariyer okuryazarlığı ve dijital kariyer danışma hizmetleri yeni kavramlar
olarak görülse de son zamanlarda internet tabanlı platformların gelişimine
paralel olarak hayatımıza giren ve fayda sağlaması bakımından son derece önemli
uygulama alan ve hizmetlerdendir. Yukarıda
bahsedilen tüm bu olgular ışığında Türkiye’de danışanların dijital kariyer
okuryazarlığı becerilerini geliştirmesi kariyer gelecekleri açısından önemli
olmakla birlikte kariyer danışmanlarının da dijital kariyer okuryazarlığını
geliştirmeleri de bu hizmetleri sunabilmeleri açısından hayati öneme sahiptir. Kariyer
planlama hizmetleri veren özellikle üniversiteler literatür incelemelerinde
araştırılmış olup kariyer merkezlerinde çalışan kariyer danışmanlarının çalışma
şekilleri ve hizmet sağlama yöntemleri değerlendirilmiştir. Klasik anlamda
kariyer danışma süreçleri yüz yüze etkileşimler ile devam ederken alternatif
dijital kariyer danışmanlık süreçleri gelişen teknoloji ile birlikte fayda
sağlaması ve hızlı olma yönü ile önemli etkileşimler sağlayacağı kesindir. Bu
bağlamda uzaktan çözümler üretmek ve dijital platformlar ile danışanlara
kariyer uygulamalarını sunmak internet ve kariyer danışanlarının dijital
becerileri ile alakalı olduğu değerlendirilmiştir.
Referanslar
Sharf,
R. S. (2002), Applying Career Development Theory to Counseling,
Brooks/Cole Thomson Learning, USA.
Strehlke,
C. (2010), Social Network Sites: A Starting Point for Career Development
Practitioners. Journal of Employment Counseling, 47, 1, 38-48.
Webber,
S. and Johnston, B. (2000) Conceptions of Information Literacy: New Perspectives
and Implications. Journal of Information Science, 26, 6, 381- 397.
Hooley,
T. (2012). How the internet changed career: framing the relationship between
career development and online technologies. Journal of the National
Institute for Career Education and Counselling, 29(1), 3-12.
Yorumlar
Yorum Gönder